Burgerschapsonderwijs in Catwise

Wil je het burgerschapsonderwijs op jouw school zichtbaar maken? Zoek je een centrale plek waar alle burgerschapsactiviteiten en de ontwikkeling van leerlingen samenkomen? Check!

Met Catwise Portfolio heb je als school een plek waar alle burgerschapsactiviteiten op een gezamenlijke plek geborgd kunnen worden. Leerlingen registreren moeiteloos hun burgerschapsactiviteiten, terwijl docenten en mentoren een efficiënte tool in handen krijgen voor overzicht, begeleiding en opvolging.

Herkenbare uitdagingen? 

 ❌ Moeite om burgerschapsonderwijs inzichtelijk en tastbaar te maken
 ❌ Het doorbreken van de oppervlakkige aanpak van ‘afvinken’ bij burgerschapsactiviteiten
 ❌ Beperkte mogelijkheden voor leerlingen om eigen maatschappelijke initiatieven vast te leggen
 ❌ Geen documentatie voor leerlingen om na hun schooltijd mee te nemen als bewijs van hun maatschappelijke betrokkenheid

Wat maakt burgerschap in Catwise uniek?

1. Overzichtelijk profiel met burgerschaps-tag

Het profiel biedt een overzicht van persoonlijke interesses en een vaardighedenweb waardoor leerlingen in één oogopslag inzicht krijgen in hun maatschappelijke ontwikkeling. Door de burgerschapstag te selecteren, zien mentoren en coördinatoren alle activiteiten die specifiek bijdragen aan burgerschapsvaardigheden.

Portfolio Dropdown Burgerschap

2. Eenvoudige registratie van burgerschapsactiviteiten

In Catwise Portfolio kunnen leerlingen eenvoudig burgerschapsactiviteiten zoals vrijwilligerswerk, sociale projecten of een museumbezoek vastleggen. Het flexibele invulformulier heeft velden die de school naar eigen inzicht kan aanpassen. Voeg bijvoorbeeld burgerschapsvaardigheden en tags toe, waardoor leerlingen hun portfolio opbouwen dat past binnen de visie van de school.

Voorbeeld: na deelname aan een buurtproject vullen leerlingen een reflectie in en koppelen daarbij vaardigheden zoals ‘Sociale en culturele vaardigheden’ en de tag ‘burgerschap’.

Lln Portfolio Add Act Burgerschap

3. Taken klaarzetten voor burgerschap

Burgerschapscoördinatoren en docenten kunnen eenvoudig taken klaarzetten, zoals een opdracht voor een bezoek aan de Tweede Kamer of een inzamelingsactie. Taken kunnen gekoppeld worden aan de burgerschaps-tag en vaardigheden zoals ‘democratisch handelen’ en 'kritisch denken', zodat leerlingen doelgericht werken aan hun burgerschapsvorming.

Voorbeeldactiviteit: een opdracht ‘Deelname cultuurdag’ kan door de burgerschapscoördinator klaar worden gezet en aan de burgerschaps-tag worden gekoppeld, waarna de leerling deze toevoegt aan zijn portfolio. 

Taak Beheren   Burgerschap

4. Communicatie en opvolging

Dankzij de overzichtelijke activiteitenpagina hebben mentoren en leerlingen continu zicht op de burgerschapsactiviteiten. Leerling, coördinator, mentor en vakdocent hebben de mogelijkheid reacties te plaatsen onder activiteiten. 

Lln Portfolio Naast Elkaar   Page2