Wil je het loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) programma op jouw school meer aan laten sluiten op de wensen van jouw school? Is er behoefte aan een centrale plek waar alle LOB-activiteiten en ontwikkelingen van leerlingen samenkomen? Check!
Met Catwise Portfolio voldoen scholen eenvoudig aan inspectie-eisen door een loopbaandossier aan te maken en ondersteunen ze de loopbaanontwikkeling van leerlingen. Leerlingen registreren moeiteloos hun LOB-activiteiten, terwijl decanen en mentoren een efficiënte tool in handen krijgen voor overzicht, begeleiding en opvolging.
Herkenbare uitdagingen?
❌ Moeite om LOB-activiteiten inzichtelijk en tastbaar te maken
❌ Een betekenisvol LOB-programma is meer dan een testje en opdrachten afvinken
❌ Beperkte mogelijkheden voor leerlingen om eigen initiatieven te registreren
❌ Onvoldoende inzicht voor mentor en decaan in de loopbaanontwikkeling van de leerling
❌ Leerlingen hebben geen bewijsdocument om na hun schooltijd mee te nemen richting vervolgstudie
Met een overzicht van persoonlijke interesses en een vaardighedenweb krijgen leerlingen in één oogopslag inzicht in wie ze zijn en waar hun kwaliteiten liggen. Door de LOB-tag te selecteren, zien mentoren en decanen alleen de LOB-gerelateerde activiteiten en vaardigheden, wat handig is tijdens LOB-gesprekken.
Voorbeeld: Het vaardighedenweb toont per leerjaar de ontwikkeling van vaardigheden zoals ‘Oriëntatie op mijzelf, studie en loopbaan’.
Met Catwise Portfolio kunnen leerlingen eenvoudig activiteiten vastleggen, zoals stages, vrijwilligerswerk of projecten. Het flexibele formulier biedt ruimte voor aanpasbare velden zoals LOB-competenties, vaardigheden en tags. Zo bouwen leerlingen hun cv op met concrete ervaringen.
Voorbeeld: Leerlingen vullen na hun snuffelstage een reflectie in en koppelen daarbij LOB-competentie als ‘werkexploratie’ en de tag ‘LOB’.
Decanen en LOB-coördinatoren kunnen eenvoudig specifieke taken klaarzetten, bijvoorbeeld voor beroepenoriëntatie. Denk hierbij aan een opdracht voor een open dag of meeloopdag. Taken kunnen gekoppeld worden aan de LOB-tag en LOB-competenties zoals ‘Motievenreflectie’, zodat leerlingen doelgericht werken aan hun loopbaanoriëntatie en de school LOB weet samen te voegen met nuttige activiteiten.
Voorbeeld: Een opdracht ‘Bezoek een open dag’ kan door de decaan klaar worden gezet en aan de LOB-tag gekoppeld, waarna de leerling deze toevoegt aan zijn portfolio. De decaan heeft een overzicht van ingeleverde opdrachten.
Dankzij de overzichtelijke takenpagina en het profiel hebben mentoren en leerlingen continu zicht op de LOB-activiteiten.
Voorbeeld: Tijdens het driehoeksgesprek bespreken de mentor en leerling het profiel en de LOB-activiteiten.