Het driehoeksgesprek in Catwise

Ben je als school actief bezig met het vergroten van de betrokkenheid van zowel leerlingen als ouders? Ben je op zoek naar een manier waarop leerlingen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het maken en uitvoeren van afspraken en acties? Wil je een systeem ontwikkelen waarbij leerlingen zelf het proces kunnen voorbereiden en borgen, zodat zij de regie over hun eigen ontwikkeling hebben? Check!

Catwise Leerlingbespreking is een methodiek waarbij leerlingen de feedback van docenten en hun eigen reflecties combineren om zo concrete actieplannen te schrijven. Deze actieplannen helpen hen bij het voorbereiden en borgen van hun eigen driehoeksgesprek.

Herkenbare uitdagingen?

  ❌ De leerling speelt een beperkte rol in de gesprekken met de ouders
  ❌ Docenten van de kernvakken voeren relatief veel gesprekken met ouders
  ❌ Mentoren hebben te weinig input om het gesprek te voeren over andere vakken
  ❌ Ouders zijn onvoldoende betrokken

Wat maakt het driehoeksgesprek met behulp van Catwise uniek?

1. Van feedback en feedforward naar actieplannen

Nadat de leerling feedback en feedforward van alle vakdocenten heeft ontvangen en zelf heeft gereflecteerd, ontvangt de leerling het feedbackrapport. Met dit rapport kan de leerling concrete actieplannen opstellen. Deze actieplannen worden vervolgens vastgelegd in de tool. Heeft de leerling hulp nodig bij het opstellen van de actieplannen? Onze mentorlessen ondersteunen hierbij.

Lln Actieplan Maken

2. Voorbereiden driehoeksgesprek

Zodra leerlingen hun actieplannen hebben gemaakt, kunnen ze beginnen met de voorbereiding van de driehoeksgesprekken. Tijdens deze gesprekken bespreken de leerlingen met de mentor en ouders welke acties ze in de komende periode gaan ondernemen. Tijdens de driehoeksgesprekken vertellen de leerlingen welke feedback en feedforward ze het meest trots maakt en waar er verschillen te zien zijn tussen hun eigen reflecties en de feedback van de vakdocent. Het is raadzaam om deze leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding van deze gesprekken, zodat ze goed voorbereid aan het gesprek kunnen deelnemen. Maak gebruik van onze mentorlessen.

3. Het driehoeksgesprek

Alle leerlingen en hun ouders kunnen worden uitgenodigd, omdat elke leerling input heeft voor het gesprek. De leerling voert het gesprek met behulp van de juiste vragen van ouders en mentor. Het is bijzonder waardevol voor ouders om te horen waar hun kind trots op is en welke actieplannen hij of zij heeft opgesteld. Dit moment biedt ook de gelegenheid voor zowel de mentor als de ouders om de leerling te ondersteunen bij het aanpassen van de actieplannen. We willen graag dat elke leerling met een uitvoerbaar actieplan de deur uitgaat, zodat de leerling concreet aan de slag kan gaan.

Driehoeksgesprek (2)

4. Borgen van het gesprek

De actieplannen zijn duidelijk zichtbaar voor zowel leerling, mentor als vakdocent en worden op die manier geborgd in de tool. Vaak worden tijdens het gesprek naast het feedbackrapport en de actieplannen ook andere zaken besproken. Leerlingen, mentoren  en vakdocenten kunnen opmerkingen en afspraken plaatsen onder een actieplan. Het is daarom mogelijk om tijdens het gesprek (of later) een verslag van de overige gemaakte afspraken toe te voegen. Op deze manier worden alle afspraken op één plek vastgelegd, waardoor de leerling zelf verantwoordelijk is voor het borgen van deze informatie.

Driehoeksgesprek