Merk je dat op jouw school niet alle docenten aanwezig zijn bij leerlingbesprekingen en dat vergaderingen eindeloos lijken te duren zonder resultaat? Worstelt jouw school ook met de organisatie van efficiënte leerlingbesprekingen? Check!
In een onderwijsomgeving waarin tijd en overzicht vaak ontbreken, helpen wij scholen om gestructureerd en efficiënt samen te werken. We combineren slimme AI-ondersteunde feedback met een doordachte methodiek. Zo creëren we een betrokken en overzichtelijk leerlingbesprekingstraject, waarin iedere leerling en docent écht gehoord wordt.
Herkenbare uitdagingen?
❌ Niet alle docenten kunnen aanwezig zijn
❌ Lang en vaak vergaderen zonder concreet resultaat
❌ Alleen zwak presterende leerlingen komen aan bod
❌ Veel open deuren en herhaling
❌ Dezelfde docenten bepalen telkens de toon
❌ Beperkte opvolging van gemaakte afspraken
❌ Nauwelijks betrokkenheid van de leerling zelf
Vakdocenten geven feedback op criteria als gedrag, inzet en motivatie. Het stoplichtsysteem (zwart, groen, oranje, rood) maakt de feedback visueel en duidelijk, terwijl AI helpt bij het formuleren van gerichte acties.
Leerlingen reflecteren zelf op welzijn, gedrag en prestaties. Dit gebeurt via een algemene reflectie op welzijn en een inhoudelijke reflectie per vak, ondersteund door het stoplichtsysteem. Zo nemen leerlingen actief deel aan hun eigen leerproces.
Docenten bespreken de feedback in korte speeddates, waarbij inhoudelijke gesprekken zorgen voor direct toepasbare interventies. Veel scholen organiseren deze speeddates om de samenwerking te versterken en de kwaliteit van de feedback te verhogen. Als het even meezit wordt er door de organisator geëindigd met een borrel en bitterballen! :)
Gebaseerd op feedback en zelfreflectie, stelt de leerling een actieplan op. Hierin worden concrete stappen geformuleerd, die ze met ondersteuning van vakdocent en mentor oppakken.
Het feedbackrapport en actieplan vormen de basis voor het driehoeksgesprek tussen mentor, ouders en leerling, gericht op constructieve ondersteuning en ontwikkeling. Afspraken worden direct vastgelegd binnen het actieplan.
De tool biedt een overzicht van de voortgang, waarin docent, mentor en leerling updates, vragen en complimenten kunnen delen. Samen houden we de voortgang levendig.
Om mentoren te ondersteunen bij de begeleiding van hun leerlingen hebben we samen met Wellbased mentorlessen ontwikkeld die door de handige animatievideo’s zonder voorbereidingstijd kunnen worden ingezet.
Bekijk ons webinar voor een dieper inzicht in de leerlingbespreking van Catwise.