13 jun 2023

BIOND: Leerlingbespreking.nl maakt rapportvergadering effectiever en leuker

Zo’n tweehonderdduizend scholieren van circa tweehonderd middelbare scholen werken inmiddels met Leerlingbespreking.nl. Dit is een webbased tool die scholen ondersteunt bij hun leerlingbespreking. “Het maakt het bespreken van leerlingen efficiënter, effectiever én prettiger voor iedereen.”

Decaan Biond Portfolio Leerling Lob

Leerlingbespreking.nl maakt rapportvergadering effectiever en leuker

Download artikel in PDF

Een rapportvergadering is een formeel moment waarin je de bevordering van een leerling met elkaar vaststelt. Docent Anno Droste keek acht jaar geleden dan ook uit naar zijn eerste keer; vast van plan om een goede, inhoudelijke bijdrage te leveren. “Maar de vergadering had weinig inhoud. Docenten zaten ondertussen andere dingen te doen, anderen waren simpelweg afwezig. Het was niet wat ik me ervan voorstelde.” 

PROFESSIONELE WEBBASED TOOL 

“Ja, ik bedacht het concept van Leerlingbespreking.nl dus eigenlijk uit frustratie”, zegt Droste. In eerste in stantie leidde dat tot een ‘best wel ingewikkelde’ Excel-sheet. “Die voldeed wel, maar we wilden verder en ontwikkelden een professionele webbased versie. Die hebben we getest op mijn eigen school en daarna nog eens in drie pilotprojecten elders. Sindsdien zijn we on fire en groeien we elk jaar met tweehonderd procent. Daar ben ik wel trots op; het laat zien dat we een goed product hebben bedacht.” De eerste basisschool en enkele mbo- en hbo-opleidingen zijn gestart met Leerlingbespreking.nl.

GESPREKSSTARTER

De tool is ontwikkeld op basis van ervaringen van docenten en inzichten uit de wetenschap. “Het idee is dat de tijd die docenten nu aan een rapportvergadering besteden beter en efficiënter besteed kan worden.” Een belangrijk uitgangspunt in het concept is de betrokkenheid van de leerling, als startpunt van het eigenaarschap van zijn eigen leerproces. Gerichte feedback door docenten en een laagdrempelige interface zijn twee andere basiselementen. De tool is zo vormgegeven dat het dient als gespreksstarter; tussen docent en mentor, tussen leerling en docent en tijdens het gesprek tussen leerling, ouders en mentor.

HET CAFÉ-SETTING-MODEL

Veel scholen die Leerlingbespreking. nl gebruiken, kiezen voor het zogenoemde café-setting-model. De leerlingen hebben dan vrij, zodat docenten in de ochtend tijd hebben om hun feedback in te geven in het programma. Daarna is er ruimte voor een-op-eenoverleg tussen docenten om specifieke leerlingen te bespreken. Vervolgens delen de mentoren het rapport met hun feedback met de leerlingen, die binnen de tool een plan van aanpak schrijven. Dat doen ze thuis en op school met de mentor en met de vakdocent. Tenslotte presenteren ze hun plan in het driehoeksgesprek met ouders en mentor

NIEUWE MODULE: HET PLUSDOCUMENT

Leerlingbespreking.nl wordt continu verbeterd en doorontwikkeld. Nieuw is module Plusdocument: een LinkedIn-achtig profiel waarin leerlingen binnen- en buitenschoolse activiteiten toevoegen waarop ze trots zijn. Die activiteiten worden direct gekoppeld aan daarbij ontwikkelde competenties en executieve functies. Aan het einde van hun schoolloopbaan krijgen leerlingen het Plusdocument mee als pdf en in geprinte vorm. “Het Plusdocument ontwikkelden we samen met enkele klanten en komt voort uit de wens van vervolgopleidingen, werkgevers, de overheid en ook de VO-raad. Die willen steeds vaker weten wat een leerling nog meer kan dan uit zijn cijferlijst blijkt. Het Plusdocument maakt dat inzichtelijk.” Als een geïnteresseerde school contact opneemt, maakt een onderwijsadviseur van Leerlingbespreking.nl een (online) afspraak met het docententeam. “Pas als de docenten enthousiast zijn over het concept achter Leerlingbespreking.nl gaan we over tot een samenwerking. Commitment vanuit het docententeam is essentieel. Wij werken altijd vanuit de inhoud, niet vanuit een commercieel belang.” Volgens Droste is zo’n tachtig procent van de docenten direct enthousiast. “Tien procent twijfelt en wil in de praktijk zien dat het werkt. Nog eens tien procent ziet het niet zo zitten. Dat we juist die groep meenemen en activeren, beschouw ik als een pluspunt. De tool dwingt ze namelijk om iedere leerling te ‘zien’.”

FEEDBACK UIT HET VAK

“Leerlingbespreking.nl zorgt voor een betere inventarisatie van inzichten van alle docenten over een leerling. Het vergemakkelijkt de gesprekken met leerlingen en ouders enorm, vanwege het fraaie overzicht op één scherm. Het blijft niet bij constateren; leerlingen moeten zelf aan de slag met een actieplan, hetgeen eigenaarschap vergroot. Leerlingbespreking.nl is eenvoudig, snel en overzichtelijk. Echt een meerwaarde bij leerlingbegeleiding.” Peter Diepeveen, afdelingsleider Isendoorn College Warnsveld “Waar ik met name heel blij mee ben, is dat er oog is voor elke leerling. Door de overzichtelijke tool kun je snel in kaart brengen wat er speelt in een klas, welke leerling een steuntje in de rug kan gebruiken, of juist misschien meer uitdaging behoeft. Leerlingen gaan zelf aan de slag en dragen hierdoor ook meer verantwoordelijkheid. Daarnaast scheelt het veel vergadertijd.” Judith Zaagman, docent Engels en mentor 4V, Groene Hart Lyceum Alphen aan den Rijn.