Catwise groeit en daarom zijn we op zoek naar een ervaren Backend Engineer die samen met ons wil bouwen aan het onderwijs van de toekomst.
Feest! We staan voor het tweede jaar op rij in de lijst van het Financieel Dagblad met de snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Bij Catwise gebeurt zoveel leuks dat we iemand zoeken die het allemaal kan vormgeven: van creatieve opdrachten en heldere uitleg tot video’s, webinars en andere content die docenten en leerli...
Kijk nu de nieuwste webinars terug. Je maakt in sneltreinvaart kennis met onze modules: Catwise Portfolio, Leerdoelen en Leerlingbespreking. Ook voor nieuwe docenten is er een speciaal webinar.&nbs...
Deze zomer hebben we op basis van gebruikersfeedback weer een aantal mooie verbeteringen doorgevoerd in onze tool. Een overzicht!
Ben je op zoek naar inspiratie voor creatieve en betekenisvolle opdrachten binnen LOB, burgerschap of stages? Onze gloednieuwe openbare takenbibliotheek staat vanaf nu voor je klaa...
Sinds dit schooljaar werkt het Comenius College Krimpen met de nieuwe module Catwise Leerdoelen. In dit uitgebreide interview vertellen schoolleider Gabi Moet en docent Tristan Meurer over hun moti...
Pantarijn in Rhenen ziet duidelijke overeenkomsten tussen burgerschapsonderwijs en LOB: beide draaien om ontdekken wie je bent, zowel als burger als beroepsbeoefenaar. De school laat leerlingen hun...
Catwise gaat samenwerken met September Onderwijs! Vanaf nu worden trainingen die aansluiten bij de Catwise methoden deels verzorgd door de onderwijsspecialisten van September Onderwijs. Deze samenw...
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die blijven zitten, in het jaar daarop niet beter presteren dan vergelijkbare leerlingen die wel overgingen. Hoewel veel...
Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn kernwaarden binnen het daltononderwijs. In Catwise vond het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht een instrument dat daar naadloos bij aansluit. Met duidelijke ...
Sinds vorig schooljaar is het naast de leerlingbespreking ook mogelijk om de groepsbespreking en bevorderingsbespreking (overgangsvergadering) via Catwise te organiseren. Het Antoniuscollege in Gou...
Op 27 januari verzorgde onze collega Heiltje Winterink een webinar over ons portfolio. Kijk 'm hieronder terug!
Elianne Eijkelenboom is docent geschiedenis en ontwikkelgroepleider Didactisch Coachen op CSG Comenius, locatie Esdoorn in Leeuwarden. Deze vmbo-t-locatie telt circa 400 leerlingen. Elianne initiee...
Anderhalf jaar geleden startte het Johan van Oldenbarnevelt in Amersfoort met Catwise. Conrector
Daphne van Meurs, docent en mentor Marijke van Engen en leerling Ton kijken terug én
vo...
Meer weten over wie wij zijn en wat we doen? Van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari zijn we weer te vinden op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) in de Jaarbeurs in Utrecht!
‘Je zou kunnen zeggen dat we nu met pilot 2.0 bezig zijn.’ Khadija Fabrie is afdelingsleider van Olympia VMBO in Eindhoven, een school met vijfhonderd leerlingen. ‘Vorig jaar hebb...
Samen met het Veluws College Twello hebben we een video opgenomen over de inzet van ons portfolio!
FEEST!! 🎉 Wij hebben vandaag de FD Gazellen Award in ontvangst genomen!
In het schooljaar 2023-2024 startte Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven met Catwise. Roos Appel, afdelingsleider onderbouw havo, Lotte Platenkamp, docent Nederlands en mentor en Myrthe Brans, vorig jaar...
Het succes van een klas wordt voor een groot deel bepaald door de groepsdynamiek en het gedrag van leerlingen. Of het nu gaat om taakgerichtheid, veiligheid in de klas of de manier waarop...
In dit artikel vind je de video's van de afgelopen webinars.
Weloverwogen en voortvarend tegelijk. Zo werkt Lyceum Ypenburg in Den Haag aan de vernieuwing van haar onderwijs. Daarin staan talentontwikkeling en meer eigen verantwoordelijkheid voor leerlingen ...
Lois Welter zit in klas 2vmbo-k, op Het Element in Amersfoort. Lois, haar moeder Madeleine Stefels en haar vader Michiel Welter vertellen over hun ervaringen met Catwise.
Dat onderwijs niet alleen draait om de cijfers die een kind haalt, is algemeen bekend. Ook in het voortgezet onderwijs is steeds meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van ...
Sinds vorig schooljaar krijgen leerlingen van het Sophianum in Gulpen grotendeels les op leerpleinen. Zelfstandig werken en eigen verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. Catwise Portfolio en L...
Hoe geef ik leerlingen feedback dat toekomstig gedrag stuurt? Hoe motiveer ik leerlingen bij het maken, plannen en uitvoeren van een Actieplan? Hoe begeleid ik een driehoeksgesprek waarbij de leerl...
Werk jij op een school waar wordt gewerkt met Catwise Leerlingbespreking maar ben jij hier zelf nog niet bekend mee? Ook halverwege het schooljaar organiseren we voor nieuwe docenten weer...
Het Catwise Portfolio voor LOB, burgerschap, stages en CV is volledig vernieuwd. Op donderdag 26 september organiseren we twee interactieve webinars waarin we laten zien hoe dit werkt en ...
Catwise Leerlingbespreking is weer uitgebreid met een aantal nieuwe functionaliteiten. Op donderdag 19 september organiseren we twee interactieve web...
Ben jij dol op onderwijs? Ben je helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het onderwi...
In voorbereiding op het driehoeksgesprek met de mentor en ouders, maken leerlingen binnen Catwise Leerlingbespreking een actieplan. Dit actieplan is de afgelopen periode in samenwerking met leerlin...
Door: Harm Mulder
Op 1 september 2023 ben ik gestart als onderwijsadviseur bij Catwise. Na twintig jaar op dezelfde middelbare school te hebben gewerkt, was dit ...
Bij veel scholen staan momenteel de overgangsvergaderingen op de agenda. Een onderwijstraditie die regelmatig tot discussie leidt. Iedereen wil het beste voor de leerlingen, maar wanneer maak je de...
Na een periode van testen op vier scholen kondigen we de lancering aan van een nieuwe AI-gestuurde functionaliteit binnen Catwise. Deze functionaliteit is speciaal ontworpen om docenten te onderste...
Het Commanderij College, locatie Doregraaf, een vmbo-school in Gemert wil leerlingen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Gerichte feedback geven is daarbij noodzakelijk.
Door: Hein Hulshof
Stel: een willekeurige hoogopgeleide, goed verdienende kantoorklerk voelt zich aangesproken door Rutger Bregman die in zijn nieuwste boek ‘Morele...
‘Hier om de hoek is de Titus Brandsmastraat, genoemd naar de karmeliet die mede-oprichter is van de Carmelstichting, waar onze school deel van uitmaakt. Titus Brandsma had een groot hart voor...
Hoe maak je het ontwikkelen van vaardigheden door leerlingen zichtbaar? De Nieuwe Thermen gebruikt daarvoor het portfolio van Catwise.
Hein Hulshof werkt als onderwijsadviseur bij Catwise. Als onderwijsadviseur helpt hij scholen bij de implementatie van onze methodiek. Hoe ziet een werkdag als onderwijsadviseur er uit?
Op woensdag 17 april kwamen 9 leraren en schoolleiders van 4 verschillende scholen op bezoek bij Catwise om mee te denken bij nieuwe ontwikkelingen. Het thema van deze Catwise Labs...
Afgelopen schooljaar startte de stedelijke scholengemeenschap Nehalennia, locatie Kruisweg in Middelburg met Catwise. Docent Lichamelijke Opvoeding en mentor Martin Wilken en leerling uit de derde ...
In een aantal jaren transformeerde het Stedelijk College Eindhoven van ‘zwakke vmbo’ naar ‘schoolvoorbeeld’. Het geheim van opleidingsdirecteur Arjen Daelmans en docent Robb...
De Burgemeester Waldaschool is de enige school voor voortgezet onderwijs op Ameland. En het is misschien wel de mooiste school van Nederland, vinden directeur Bernard Kamsma en docent Engels Lisann...
Docent, lerarenopleider en columnist Ton van Haperen startte dit jaar op zijn school met Catwise. Hij klom voor ons in de pen en schreef een gastcolumn over zijn eerste ervaringen.
Hoe monitor je de voortgang van je leerlingen en hoe geef je hen eigenaarschap over hun eigen leerproces? Het Agnieten College Zwartsluis schakelde hiervoor Catwise in. De rapportvergadering en de ...
Door: Anno Droste
Sinds de oprichting van Catwise in 2017 (toen nog Leerlingbespreking.nl) hebben we ons laten inspireren door honderden ideeë...
Michel Pigge kent Catwise niet alleen als leraar Engels op Canisius in Almelo, maar ook als ouder. In een tweegesprek vertellen hij en zijn dochter en brugklasleerling (mavo/havo) Evi over hun erva...
Hoe is het om per vak feedback te krijgen over wat je wel en niet goed doet? Drie brugklasleerlingen en hun mentoren van het Berlage Lyceum in Amsterdam vertellen erover. ‘Ik heb wel eens geh...
Astrid Schouten werd negen jaar geleden directeur van het Groene Hart Lyceum. Zij introduceerde direct een nieuwe vorm van leerlingenbesprekingen: vergaderen in een cafésetting. Met kwalitat...
Catwise groeit en daarom zijn we opzoek naar enthousiaste collega's die ons team komen versterken. Zie hier de openstaande vacatures.
Door: Mart Evers
In augustus van dit jaar nam ik afscheid van mijn rol als docent en begon ik aan een nieuw avontuur als onderwijsadviseur bij Catwise. Met deze stap verl...
In samenspraak met onze Raad van Docenten hebben we Catwise Leerlingbespreking weer uitgebreid met een aantal nieuwe functionaliteiten! In dit artikel een overzicht met toelichting en screenshots.&...
Sinds we in 2017 met Leerlingbespreking.nl zijn gestart, hebben we een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Onze naam paste destijds bij wat we als doel hadden: we wilden het bespreken van leerlingen v...
Onlangs kwam onze Raad van Docenten, een groep docenten en schoolleiders uit het hele land, weer bij elkaar. Binnen een interactief programma was er ruimte voor de deelnemers om van elkaar te leren...
Zo’n tweehonderdduizend scholieren van circa tweehonderd middelbare scholen werken inmiddels met Leerlingbespreking.nl. Dit is een webbased tool die scholen ondersteunt bij hun leerlingb...
Anno Droste is docent maatschappij-wetenschappen en de man achter Leerlingbespreking.nl. Het idee voor de tool kwam voort uit zijn eigen ervaring. Het bespreken van leerlingen in rapportv...
Ga je als school werken met een externe applicatie waarin persoonlijke gegevens en documenten worden verwerkt, dan wil je dat dit op een veilige manier gebeurt. André Poot (privacy officer) ...
Veel scholen worstelen met de invulling van de rapportvergadering en leerlingbespreking. Wat is organisatorisch de juiste vorm? Hoe zorg je voor een effectieve opbrengst? En moet de leerling z...
Alle docenten om de tafel, om alle leerlingen te bespreken. Dat vréét tijd. En omdat je in een paar uur niet iedereen kunt behandelen, komen eigenlijk alleen de probleemgevallen&...