Hein Hulshof werkt als onderwijsadviseur bij Catwise. Als onderwijsadviseur helpt hij scholen bij de implementatie van onze methodiek. Hoe ziet een werkdag als onderwijsadviseur er uit?
6.00 uur: Zoontje Frits (1) is de wekker. Het grote voordeel van vroeg opstaan is elke dag rustig wakker worden en ontbijten met Marije en Frits. Naast een boterham is er ook goed leesvoer voor de kleine man!
8.00 uur: Het is lekker weer voor een ochtendwandeling naar de kinderopvang met Frits achterop de rug :)
8.40 uur: Na een bakje koffie stuur ik een school de resultaten van de evaluaties van de training ‘Gerichte Feedback’ die ik vorige week heb verzorgd. Altijd mooi om ook zelf te lezen hoe een docententeam mijn nascholing heeft ervaren!
Mooi om de enthousiaste geluiden te horen, en evengoed om de soms kritische vragen te beantwoorden!
9.00 uur: Ik stap de auto in en rijd naar een school in Leiden voor de startsessie met het docententeam, waar Anno al op me wacht. Wat mij betreft het leukste onderdeel van mijn werk, want na het hele proces in de aanloop is dit het moment waarop het dan écht gaat beginnen. De lege aula is even indrukwekkend als inspirerend en het vooruitzicht van het mogen begeleiden van een groot team docenten in deze ruimte geeft me energie. Na het plenaire gedeelte, waarin ik het team meeneem in de opzet van de eerste cyclus en de werking van de tool en handige feedbacktips, gaan de docenten in groepen uiteen om binnen de tool feedback te geven aan hun leerlingen. Ondertussen loop ik samen met Anno rond om vragen te beantwoorden of te helpen bij het geven van feedback. Na een uur komen we met z’n allen weer bij elkaar in de aula en ronden we de startsessie af met het nabespreken ervan. Mooi om de enthousiaste geluiden te horen, en evengoed om de soms kritische vragen te beantwoorden!
12.30 uur: Met een tevreden gevoel laat ik Leiden achter me. Ik heb genoeg tijd voor een strandwandeling om het hoofd weer leeg te maken voordat ik op een school in Den Haag moet zijn voor een kennismaking. Ik eet mijn lunch op een leeg strandbedje en stuur mijn collega’s een foto om ze jaloers te maken en al snel zie ik dat het gelukt is. Ik wandel terug naar mijn auto en eenmaal onderweg naar de school ben ik nieuwsgierig naar de huidige werkwijze en waar de schoolleiding naar op zoek is: beter formatief handelen, de leerlingbetrokkenheid vergroten, efficiënter vergaderen of een combinatie van dat en meer?
14.30 uur: Bij de kennismaking is een mix van de schoolleiding en een aantal mentoren aanwezig en samen bespreken we hoe onze methodiek van toegevoegde waarde kan zijn voor de school, maar zeker ook welke sterke aspecten van de huidige werkwijze behouden moeten blijven. Zo leiden de leerlingen hier zelf al de driehoeksgesprekken. Leuke bijeenkomst!
Samen bespreken we hoe onze methodiek van toegevoegde waarde kan zijn voor de school, maar zeker ook welke sterke aspecten van de huidige werkwijze behouden moeten blijven.
16.30 uur: Eenmaal thuis werk ik gelijk mijn notities uit in een voorstel om de school te helpen bij het verdere proces. Daarna stap ik op de fiets om Frits weer op te halen van de opvang en is het tijd om te eten.
19.00 uur: Met de koolhydraten van de lasagne nog vers in de benen wordt het een mooie pot op de padelbaan, met het publiek uiteraard als grote winnaar. Een mooie afsluiter van de dag!