7 feb 2024

Een inkijkje in de innovatiecyclus van Catwise

Door: Anno Droste

 

Sinds de oprichting van Catwise in 2017 (toen nog Leerlingbespreking.nl) hebben we ons laten inspireren door honderden ideeën van leraren en leerlingen om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan onze methodiek. We waken daarbij altijd voor de valkuil om te gaan innoveren om te innoveren. Als voormalig leraren begrijpen we als geen ander het belang van eenvoud. We willen dus voorkomen dat onze tools onnodig complex worden.

 

Vaak bouwen we daarom voort op wat al gebruikelijk is op scholen. We maken bestaande werkwijzen soms alleen maar wat eenvoudiger. Dit doen we door slimme technologie te combineren met ons “boeren-lerarenverstand.” Denk bijvoorbeeld aan onze methodiek voor de rapportvergadering, het driehoeksgesprek en het portfolio. Ton van Haperen beschreef dit onlangs in zijn gastcolumn treffend als 'innovatie geworteld in routines.

 

Maar hoe nemen we beslissingen over welke ideeën we oppakken en welke niet? Welke ontwikkelingen zijn momenteel gaande binnen Catwise? En hoe kunnen docenten en schoolleiders hieraan bijdragen? Je leest het in dit artikel.

Catwise Labs

De innovatiecyclus

1. Ideeën verzamelen 

Binnen Catwise hebben we drie belangrijke kanalen om feedback van gebruikers te ontvangen: onze helpdesk, jaarlijkse evaluaties door onze onderwijsadviseurs op scholen en via NPS metingen (gebruikerstevredenheid) in de tool. Daarnaast hebben we ook buiten de geplande momenten veel contact met onze scholen en nemen we de signalen die we daar opvangen serieus door ze tweewekelijks in ons onderwijsoverleg te bespreken. 

Voorbeeld; toen we net begonnen, was onze tool een instrument waarmee mentoren informatie van vakdocenten ontvingen over hun mentorleerlingen. Onze gebruikers gaven in evaluaties aan dat het super waardevol zou zijn om deze informatie direct met de leerling te kunnen delen. Super goed idee!

2. Toetsing aan onze uitgangspunten 

Nieuwe ideeën worden altijd getoetst aan onze kernwaarden en uitgangspunten. Twee cruciale vragen hierbij zijn: heeft de leerling er iets aan en worden leraren er blij van? Soms lijken ideeën in eerste instantie aantrekkelijk, maar we blijven kritisch.

Voorbeeld: we krijgen met enige regelmaat de vraag waarom wij geen ouderlogin hebben. We vinden dat dit niet past bij ons uitgangspunt van eigenaarschap dat bij de leerling ligt. Als leraar hebben we regelmatig ervaren dat ouders via de traditionele ELO’s soms al eerder de cijfers weten dan de leerling zelf. Wij zeggen; laat een leerling hier thuis zelf over in gesprek gaan. We zijn het helemaal eens met Johannes Visser die hierover schreef voor De Correspondent

3. Uitwerking van het idee 

Het moment van creatieve geboorte! Indien een idee past binnen onze uitgangspunten, gaan we het verder uitwerken. Dit doen we met een selecte groep collega's, vaak in samenwerking met scholen, waarbij we user stories en functionele eisen opstellen en de eerste schetsen op papier zetten. 

Voorbeeld; we hoorden dat scholen onze tool ook gebruiken voor de ‘warme overdracht.’ Dat hadden we vooraf niet zo bedacht, maar toen we dit hoorden wisten we dat het inzien van de historie van leerlingen en de feedback van collega’s super makkelijk zou moeten zijn. We zijn dit idee verder gaan uitwerken. Na een pitch van een van de onderwijsadviseurs aan het team zijn onze developers aan de slag gegaan. Vakdocenten en mentoren kunnen nu met 1 klik op de knop de historie van een leerling inzien.

4. Pitch Raad van Docenten

Onze Raad van Docenten is een groep van zo’n 20 docenten en schoolleiders die jaarlijks bij elkaar komen. Tijdens deze bijeenkomst in Utrecht bespreken we onder andere met welke nieuwe ontwikkelingen we bezig zijn. We laten de uitwerkingen zien en halen feedback op. Dit gebruiken we weer bij de verdere uitwerking. 

Voorbeeld: binnen onze methodiek ontvangen leerlingen naast feedback en feedforward ook een stoplicht van iedere vakdocent. We hoorden dat sommige docenten in de praktijk leerlingen op papier ook over zichzelf een stoplicht in lieten vullen. We hebben het idee voor een ‘leerlingstoplicht’ verder ontwikkeld en dit gepitched bij de Raad van Docenten. Vanaf dit schooljaar vullen leerling en vakdocent onafhankelijk van elkaar een stoplicht in!

5. Uitwerken voor onderwijs

Maar er is meer! Naast het bouwen van de techniek moeten we ook de klas in. Onze onderwijsadviseurs gaan aan de slag met het opstellen van handleidingen, mentorlessen en ander educatief materiaal. Ook ontwikkelen we bij veel thema’s eigen trainingen. Denk hierbij aan het geven van feedback of het voeren van een driehoeksgesprek. 

Voorbeeld: bij de ontwikkeling van Catwise Portfolio hebben we gelijk twee mentorlessen gemaakt. Hierdoor leren leerlingen wat een portfolio is én hoe ze de eerste stappen in het online portfolio zetten. De mentorlessen zijn beschikbaar in onze kennisbank.

6. Testen in bèta omgeving

Showtime! Onze developers hebben de bouw voltooid, onze onderwijsadviseurs hebben hun kennis toegevoegd. We gaan live voor een selecte groep gebruikers. 

Voorbeeld: we starten bewust met een kleine groep scholen zodat we bugs kunnen oplossen en nog wat details kunnen aanpassen. Een knopje kan soms toch beter naar links, of een filter moet toch nog uitgebreider. 

7. Beschikbaar voor alle scholen 

We evalueren uitgebreid onder de scholen die hebben getest, voeren verbeteringen door en gaan live voor al onze gebruikers. De innovatiecyclus is voltooid!

Waar zijn we mee bezig?

Om dit moment werken we aan de volgende ontwikkelingen:

  • Catwise Leerdoelen
  • Toepassing van AI bij het formuleren van feedforward
  • Actieplan 2.0
  • Portfolio
  • Groepsbespreking
  • Overgangsbespreking
  • Profielkeuze bespreking

Meedenken? Meld je aan voor Catwise Labs!

Binnen Catwise zijn we altijd op zoek naar docenten en schoolleiders die willen meedenken met toekomstige ontwikkelingen. Bijvoorbeeld bij het uitwerken van nieuwe ideeën of als beta tester.

Aanmelden kan via deze link: https://catwise.nl/labs