5 nov 2024

Kijken naar de toekomst op Het Nieuwe Lyceum Bilthoven

In het schooljaar 2023-2024 startte Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven met Catwise. Roos Appel, afdelingsleider onderbouw havo, Lotte Platenkamp, docent Nederlands en mentor en Myrthe Brans, vorig jaar leerling van havo 3, blikken terug, maar kijken ook al een beetje vooruit.

Screenshot 2024 11 06 124138

‘Er is een ding waar ik wel benieuwd naar ben’, zegt Roos Appel tegen Myrthe Brans. ‘Je vertelde dat je na de eerste periode één oranje icoontje had en dat je daar na de tweede periode een groen duimpje van had weten te maken. Ongetwijfeld heb je daar iets over in je actieplan gezet. Maar heeft de docent van dat vak je daar ook extra in begeleid?’ Myrthe moet even nadenken en antwoordt dan: ‘Nee, eigenlijk niet. Maar dat kan er mee te maken hebben gehad dat het om natuurkunde ging. Nu was al duidelijk dat ik zou gaan kiezen voor een M-profiel en niet voor een N-profiel. Het was meer voor mijzelf dat ik dat vak wilde verbeteren, dan dat het voor het vervolg van mijn schoolloopbaan belangrijk was.’ Appel vindt het wel een logisch verklaring, maar houdt als afdelingsleider én als coördinator van Catwise graag de vinger aan de pols.

Roos Appel

Positief

Appel noemt de keuze voor Catwise door Het Nieuwe Lyceum, een school voor havo, vwo en gymnasium met zo’n 1100 leerlingen, een logische stap. ‘We leggen hier op school al langer de nadruk op didactisch coachen. En daar sluit Catwise heel goed op aan.’ Platenkamp is het daar helemaal mee eens. ‘Het scheelt voor ons als docenten veel werk. Eerder was het zo dat elke docent zich voorbereidde op de rapportenvergaderingen door een overzicht van alle leerlingen te maken met wat er goed ging en waar nog wel wat verbetering nodig was. Vervolgens gingen we al die bevindingen in de rapportenvergadering nog eens met elkaar bespreken. In feite doe je dan dubbel werk.’ Toch vond Platenkamp de nieuwe manier van werken ook wel pittig. ‘Ik heb zes klassen en om dan voor elke leerling goede feedback te moeten leveren, dat vraagt nog best wat tijd.’ Dat is ook wat Appel zag. ‘Daarom hebben we de periode waarin de docenten hun feedback in de tool invoeren ook wat verlengd.’

We leggen hier op school al langer de nadruk op didactisch coachen. En daar sluit Catwise heel goed op aan.

Roos Appel, afdelingsleider

Toch is er ook nog wel een puntje dat Platenkamp dit jaar gemist heeft. ‘In de rapportenvergaderingen bespraken we niet alleen de individuele leerlingen, maar ook de sfeer in de groep, hoe we die als docenten hebben ervaren en hoe we daar eventueel op zouden kunnen bijsturen. Nu we voor alle leerlingen individueel feedback invullen, is dat aspect er een beetje bij in geschoten. Als het aan mij ligt, zouden daar in de tool nog wel wat meer aandacht voor mogen komen.’ Catwise heeft deze wens opgepakt, vanaf schooljaar 24/25 is het mogelijk om ook de groepsbespreking via Catwise te organiseren. 

Lotte Platenkamp

Kennismaking

Het afgelopen jaar stond volgens Appel voor Het Nieuwe Lyceum nadrukkelijk in het teken van kennismaking. ‘Het was voor iedereen nieuw, dus we moesten er echt mee leren werken. Uiteraard hadden we van tevoren wel een training gehad, maar dat is toch anders dan wanneer je er echt mee gaat werken. Zo bleek tijdens de eerste sessie dat de tijd die docenten hadden om de feedback in te vullen toch welaan de korte kant was. Dus dat hebben we verlengd.’ Ook het geven van goede inhoudelijke feedback was niet voor iedereen even goed te doen. ‘Collega’s die daar nog moeite mee hadden, gaf ik voorrang voor de training Didactisch Coachen, die het hele team gefaseerd volgt. En collega’s die die training al hadden gedaan, maar bij wie de feedback toch nog onvoldoende opbouwend was, ja, die heb ik wel even uitgenodigd voor een gesprek.’

Myrthe

Met de ervaringen van afgelopen jaar kunnen Appel en Het Nieuwe Lyceum ook kijken naar het komend jaar. ‘Aan de twee sessies van het afgelopen jaar hadden we onze handen vol. Maar nu het allemaal wat gewend is kunnen we ook gaan nadenken of we misschien nog een derde sessie houden, waarbij een actieplan zo vlak voor de vakantie, niet meer zoveel zin heeft. Maar misschien kan dat in het volgende schooljaar vanaf de start wel nuttig zijn. Ik heb ook begrepen dat er inmiddels sprake is van vernieuwingen  bij Catwise en dat het instrument met diverse mogelijkheden is uitgebreid. Zo wordt het door het gebruik van AI voor docenten eenvoudiger om feedforward te geven, suggesties aan de leerling voor zijn of haar actieplan. Ook het maken van een actieplan is eenvoudiger en minder talig gemaakt. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat weet ik op dit moment nog niet. Maar ik verwacht dat we daar ruimschoots op tijd van op de hoogte zijn.’

Vorig jaar was Catwise voor ons allemaal nieuw. Ik vond het heel prettig om mee te werken en in het driehoeksgesprek te laten zien hoe het op school met mij ging.

Myrthe, leerling

Myrthe maakt zich niet zo druk over eventuele nieuwe veranderingen. Zij is vol zelfvertrouwen aan haar voor-examenjaar begonnen. ‘Vorig jaar was Catwise voor ons allemaal nieuw. Ik vond het heel prettig om mee te werken en in het driehoeksgesprek te laten zien hoe het op school met mij ging. Ik verwacht niet dat dat nu ineens heel anders zal zijn.’ 

Het Nieuwe Lyceum Bilthoven