Bij veel scholen staan momenteel de overgangsvergaderingen op de agenda. Een onderwijstraditie die regelmatig tot discussie leidt. Iedereen wil het beste voor de leerlingen, maar wanneer maak je de juiste keuzes? Moet de meerderheid beslissen? En hoe voorkom je nattevingerwerk?
Voor de overgangsvergadering geldt dat de structuur van de vergadering en de interactie tussen docenten van grote invloed zijn op het besluitvormingsproces. Daarbij is het belangrijk dat deze vergaderingen eerlijk (gelijke behandeling van elke leerling), transparant (goed onderbouwde beslissingen) en aanvaardbaar zijn (voor alle betrokkenen) (Sleenhof, 2023).
Momenteel testen tien van onze scholen de bèta-versie van wat wij de 'bevorderingsbespreking' noemen. Het doel is om een weloverwogen besluit te kunnen nemen door een gedegen voorbereiding.
Binnen de bevorderingsbespreking selecteert de school een aantal leerlingen, bijvoorbeeld degenen in de bespreekmarge. De betrokken vakdocenten vullen een stoplicht in met feedback en feedforward. Het stoplicht bestaat uit vier symbolen / adviezen:
De afdelingsleider en mentor zien vervolgens een overzicht en stellen aan de hand van dit overzicht een voorstel op. Dat voorstel kan indien gewenst in de vergadering besproken worden. Scholen kunnen de nieuwe bevorderingsbespreking ook voor alle leerlingen gebruiken, als onderdeel van de warme overdracht.
Volgend schooljaar is de functionaliteit beschikbaar voor alle 250 scholen die met Catwise werken.