‘Hier om de hoek is de Titus Brandsmastraat, genoemd naar de karmeliet die mede-oprichter is van de Carmelstichting, waar onze school deel van uitmaakt. Titus Brandsma had een groot hart voor het onderwijs. Kennis is maar de helft heeft hij ooit gezegd.’ Docent Mart Evers* onderschrijft die stelling. ‘Natuurlijk zijn goede cijfers belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de persoonsvorming, de ontwikkeling die leerlingen op school doormaken.’
Door Catwise kan een school beter werken aan dat proces van persoonsvorming van de leerlingen, bijvoorbeeld doordat ze met het schrijven van een actieplan meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leerproces. Leerling Tijmen Oude Hengel herkent dat. ‘Je gaat jezelf doelen stellen, je denkt meer na over wat en hoe je leert en waardoor je gemotiveerder naar school gaat.’
Vorig schooljaar hebben we een voorlichtingsbijeenkomst gehad, waar een kleine honderd collega’s aanwezig waren. Vervolgens hebben we bij hen gepeild wat zij ervan vonden en negentig procent bleek voor invoering.
Mart Evers - Docent Economie en afdelingscoördinator
De invoering van het instrument, daar is Evers eerlijk in, ging niet zonder vallen en opstaan. ‘Maar zoals bij elke verandering zijn we lerende. In de eerste ronde in november hadden we voor het team twee middagen ingeruimd om alle feedback in te voeren. Dat bleek te weinig, dus daar hebben we in de tweede ronde in februari drie middagen van gemaakt.’ Een ander punt van aandacht was de inhoud van de feedback. ‘Het is even wennen om zo concreet mogelijk te noteren hoe je een leerling ziet.’ Het was Oude Hengel nauwelijks opgevallen. ‘Ik vond het heel leuk om te lezen hoe leraren mijn houding en inzet tijdens de lessen zien. Eerder hoorde je hooguit het negatieve, dat wat er niet goed ging, terwijl je nu ook veel meer hoort wat er wel goed gaat. En dat je behalve met cijfers nog op een andere manier beoordeeld wordt, vind ik ook heel goed. Met Engels heb ik best moeite, dus dan is het fijn dat mijn inzet in de klas beloond wordt met een duimpje omhoog. Voor andere vakken streef ik wel naar een hoedje. Dat geeft toch het meeste voldoening.’
Uiteraard ging Evers’ school niet over een nacht ijs. ’Vorig schooljaar hebben we een voorlichtingsbijeenkomst gehad, waar een kleine honderd collega’s aanwezig waren. Vervolgens hebben we bij hen gepeild wat zij ervan vonden en negentig procent bleek voor invoering. Ik denk ook dat bij zo’n verandering je nooit honderd procent zult halen.’ Toch is dat wel het streven van de school, die daarom een werkgroep oprichtte met Evers en vijf collega’s. ‘Ons belangrijkste doel is om iedereen volgend jaar gemotiveerd mee te laten doen. Daarvoor hebben we ook op een rijtje gezet, wat we als school beter moeten doen. Wat ook helpt, is dat Catwise luistert naar onze wensen. Een collega kwam erachter dat hij het actieplan van zijn leerling niet kon printen, zodat hij het bij het gesprek met die leerling en zijn ouders bij de hand kon houden. Dat is in een handomdraai geregeld. Ook is er mede op ons verzoek een chatfunctie ingebouwd. Behalve de ‘officiële’ feedback-momenten kunnen we nu tussentijds ook makkelijker contact met de leerlingen hebben.’
Eerder hoorde je hooguit het negatieve, dat wat er niet goed ging, terwijl je nu ook veel meer hoort wat er wel goed gaat.
Tijmen - Leerling
Waar een enkeling bedenkingen hield bij de nieuwe aanpak, waren anderen razend enthousiast. ‘Diverse collega’s hebben al gevraagd of we niet een derde ronde van feedback en gesprekken moeten organiseren. Maar mede doordat dit ons eerste jaar is en we al genoeg verbeterpuntjes hebben, doen we dat niet.’ ‘Ik denk ook niet dat dat zinvol is’, merkt Oude Hengel op. ‘De twee momenten die we nu hadden, waren precies goed. Bij de eerste krijg je te horen hoe je ervoor staat en wat je via het actieplan kunt verbeteren. Bij het tweede kun je zien of dat heeft geholpen en wat je eventueel voor de rest van het jaar nog anders moet doen. Als er eind mei of in juni nog een ronde zou zijn, heb je helemaal geen tijd meer om nog iets bij te stellen.’
‘Waar ik nog wel benieuwd naar ben’, zegt Evers kijkend naar Oude Hengel, ‘is of je het thuis ook met je moeder hebt gehad over de feedback en of zij herkent wat docenten over jou schrijven?’ ‘Een deel herkent ze zeker. Maar’, voegt Oude Hengel er enigszins beschroomd aan toe, ‘als het gaat over inzet tonen, dat doe ik vooral op school en op het voetbalveld. Thuis is daar minder van te merken.’
Mart Evers werkt vanaf schooljaar 2023-2024 als onderwijsadviseur bij Catwise.