12 feb 2024

Iedere leerling verdient het om gezien en besproken te worden

Hoe monitor je de voortgang van je leerlingen en hoe geef je hen eigenaarschap over hun eigen leerproces? Het Agnieten College Zwartsluis schakelde hiervoor Catwise in. De rapportvergadering en de leerlingbespreking verlopen nu sneller en efficiënter en de leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leerproces.

2022 04 05 Agnieten College 14 (custom)

Pijlers van het schoolplan

Eind 2021 ging teamleider Marion Vreugdenhil aan de slag met drie grote ambities, opgenomen in het schoolplan van het Agnieten College Zwartsluis: ‘Allereerst wilden we een omslag maken van een summatieve naar een formatieve cultuur. Voor veel docenten betekende dit een nieuwe manier van werken. Daarom was ons tweede speerpunt hen bij te scholen in het geven van gerichte feedback en een lerende cultuur in het team te stimuleren.’ Bijvoorbeeld tijdens de rapportvergaderingen, die Marion al langer op de schop wilde gooien. Tot dat moment waren het namelijk vooral de zorgleerlingen die op basis van hun cijferlijst besproken werden. ‘Ons doel was dat de ontwikkeling van íedere leerling, ook de sterke en de stille, onderwerp van de bespreking werd’, vertelt Marion. Het derde speerpunt was namelijk het eigenaarschap van het leerproces bij de leerling te leggen. ‘De leerling van tegenwoordig raakt vooral gemotiveerd wanneer hij zelf eigenaarschap heeft. In plaats van een cijfer op het eindresultaat hebben ze veel meer baat bij gerichte feedback op hun werk en ontwikkeling.’ 

Nieske Nikrou

Gedeelde ambitie

Om de pijlers van het schoolplan goed en zorgvuldig vorm te geven, zocht de school naar een methodiek die hierbij ondersteunt. ‘We kozen voor Catwise omdat deze methode onze ambities deelt: de leerling eigenaar maken van de eigen ontwikkeling op basis van de feedback die hij of zij krijgt van de docenten. De methode biedt veel handvatten voor docenten om gerichte feedback te geven en de rapportvergaderingen beter te laten verlopen.’

Starten met Catwise

Linda Groenwold, onderwijsadviseur van Catwise, is nauw betrokken bij het implementatieproces. Ze is blij dat het Agnieten College Zwartsluis de tijd nam voor een goede start. ‘Als je als school aan de slag wilt met een formatieve leercultuur, moet je het hoog op de agenda zetten en dus belangrijk maken in je organisatie’, legt ze uit. ‘Je kunt pas van start als alles goed is geregeld en er voldoende draagvlak onder de docenten is.’ Alle vragen die in het team naar voren komen, moeten eerst worden beantwoord om onzekerheden weg te nemen. Dat is altijd de grote uitdaging. Linda: ‘Voordat een school besluit om met onze methodiek te gaan werken, geven wij een presentatie aan het hele team. Zij moeten ermee gaan werken, dus ze moeten er ook mee wíllen werken. Onze onderwijsadviseurs begeleiden de docenten de eerste keer dat de methodiek wordt ingezet bij het geven van feedback in onze tool. Ze maken dan ook samen met het team afspraken over de manier waarop de methodiek wordt weggezet in hun cyclus van leerlingbegeleiding. Op die manier kun je met voldoende draagvlak de methodiek implementeren in de school.’

We merkten direct dat de mensen van Catwise een achtergrond in het onderwijs hebben. Zij weten heel goed waar wij elke dag mee te maken hebben en wat docenten nodig hebben om de omslag te kunnen maken.

Nieske Nikrou - Docent

Ervaring van de werkvloer

Docent Nieske Nikrou werd heel enthousiast van de presentatie en de workshops die zij en haar collega’s kregen van Catwise. ‘De onderwijsadviseurs leerden ons precies hoe je geschreven feedback geeft, hoe je daarover met je collega’s in gesprek gaat en hoe je vervolgens de leerling coacht bij het schrijven van een eigen Plan van Aanpak voor het leren. We merkten direct dat ze een achtergrond in het onderwijs hebben. Zij weten heel goed waar wij elke dag mee te maken hebben en wat docenten nodig hebben om de omslag te kunnen maken.’ 

Leerlingen van het Agnieten College

Zelfstandig aan de slag

Op het Agnieten College Zwartsluis bespreken docenten nu twee keer per jaar de ontwikkeling van de leerlingen. Mentoren en vakdocenten krijgen vooraf de tijd om hun bevindingen in te vullen. ‘De methode is heel overzichtelijk. Via een icoontje geef je aan waar een leerling in zijn ontwikkeling staat’, legt Nieske uit. ‘Je moet echt nadenken en motiveren waarom je voor een bepaald icoontje kiest.’ Het team krijgt twee roostervrije dagen om de feedback te schrijven en elkaar daarmee te helpen. ‘Samen met de onderwijsadviseur van Catwise evalueerden we de eerste ronde’, vertelt Marion. ‘We hebben ervoor gekozen de methodiek gefaseerd in te voeren. Op dit moment zitten we in de tweede cyclus en werken er naartoe om de feedback en het Plan van Aanpak te koppelen aan de driehoeksgesprekken.’ Ook Nieske en haar collega’s zijn erg tevreden. ‘Catwise geeft ons de ruimte om in ons eigen tempo de methode te implementeren en ik weet zeker dat we voldoende handvatten en begeleiding van Catwise krijgen om ook de driehoeksgesprekken als slotstuk goed neer te zetten.’