Michel Pigge kent Catwise niet alleen als leraar Engels op Canisius in Almelo, maar ook als ouder. In een tweegesprek vertellen hij en zijn dochter en brugklasleerling (mavo/havo) Evi over hun ervaringen. Waarbij Evi nog wel tips heeft voor haar vader en zijn collega’s.
Evi: ‘Ik vind de feedback heel prettig. Voor Nederlands kreeg ik een oranje duimpje. Dat betekent dat je beter moet werken.’
Michel: ‘En je krijgt ook tips toch?’
Evi: ‘Ja, bij een ander vak kreeg ik als tip om meer op te schrijven bij een toets.’
Michel: ‘Als ouder vind ik die feedback ook fijn. Het geeft je inzicht in hoe het met je kind op school gaat. Maar je moet er wel zelf actief in zijn en meekijken. Ik ben daarop gespitst, omdat ik natuurlijk ook leraar ben. Maar niet alle ouders zijn ermee bezig. Een actievere rol voor ouders, dat is een stap die wij nu moeten gaan maken als school. We moeten ouders er meteen bij de start van het nieuwe schooljaar bij betrekken.’
Je moet niet cijfermatig denken. Dat is een omschakeling, want je bent geneigd snel te oordelen. Maar je moet vooral goed observeren: Hoe gedragen leerlingen zich in de les? Hoe leveren ze dingen in? Stellen ze veel vragen?
Michel Pigge - docent Engels
Evi: ‘Het is fijn om te lezen wat je wel en niet goed doet.’
Michel: ‘Voor ons als leraar is het even wennen. Je moet niet cijfermatig denken. Dat is een omschakeling, want je bent geneigd snel te oordelen. Maar je moet vooral goed observeren: Hoe gedragen leerlingen zich in de les? Hoe leveren ze dingen in? Stellen ze veel vragen? In de vroegere rapportvergaderingen bestond de kans dat als iemand negatief begon over een leerling, anderen dat overnamen. Nu krijg ik als mentor door alle individuele beoordelingen van leraren een veel objectiever beeld van een leerling.’
Evi: ‘Ik ben altijd tevreden met duimpjes. Maar toen ik een hoedje kreeg voor muziek, was dat echt heel leuk. Dat had ik te danken aan een dansproject dat ik samen met een klasgenoot had opgezet.’
Michel: ‘En wat vind je van de andere icoontjes?’
Evi: ‘Oranje valt nog wel mee, maar als je rood krijgt, heb je niet zoveel zin meer in een vak. Dat heb ik gelukkig nog nooit gekregen.’
Michel: ‘Aha, dus rood werkt niet motiverend?’
Evi: ‘Nee, dan kun je beter oranje geven met een tip hoe het beter kan.’
Evi: ‘Als je als leraar een hoedje geeft, hoef je er niets bij te zetten. Maar heel soms staat er ook bij een duimpje omlaag niets bij. Dat kan niet, vind ik. Wat heb ik verkeerd gedaan?, wil je dan weten. Ik vind dat leraren daar op moeten letten. Ze moeten zeggen wat je wel en niet goed doet. En eigenlijk ook bij een duimpje omhoog, die zijn leuk, maar waarom krijg je die?’
Michel: ‘Dat kost wel heel veel tijd hoor, al die toelichtingen.’
Evi: ‘Dat snap ik wel, maar…’
Michel: ‘…die tijd moeten we dan wel krijgen. De laatste keer moesten we dat naast ons werk doen, maar gelukkig heeft het management gezegd dat ze dat gaan aanpassen.’
Evi: ‘Ik vind dat jullie ook wel wat meer mogen variëren in de toelichting. Nu staat er bij een duimpje vaak zo’n standaardding als ‘je doet goed mee’.
Michel: ‘Maar als het bij iedereen hetzelfde is dan?’
Evi: ‘Wissel het een beetje af, dan wordt het persoonlijker.’
Michel: ‘Dat is heel belangrijk om te horen. Dank voor de tip. Bij een oranje duimpje geef ik altijd wel specifieke voorbeelden: je kletst teveel of je levert je werk niet op tijd in. Daar kunnen leerlingen dan ook een concreet actieplan voor maken.’
Het is fijn dat je zelf kunt bepalen hoe je het gaat verbeteren, zo kun je iets kiezen wat bij jou past.
Evi - leerling
Evi: ‘Onze mentor helpt daarbij en dat is prettig. Want de eerste keer wist ik echt niet wat ik op moest schrijven. Om mijn Nederlands te verbeteren stelde hij bijvoorbeeld voor: je kunt thuis meer doen of huiswerkuren inplannen op school. Ik heb voor dat laatste gekozen, want ik weet dat ik thuis niet zoveel doe. Bovendien is er op school iemand aanwezig die je kan helpen.’
Michel: ‘Als je er actief mee bezig bent als ouder en kind, kun je hier heel veel uithalen.’
Evi: ‘Het is fijn dat je zelf kunt bepalen hoe je het gaat verbeteren, zo kun je iets kiezen wat bij jou past. En het werkt ook. Ik stond eerst 5,2 voor Nederlands en dat heb ik al opgehaald tot een 6,6!’
Canisius in Almelo is een rk scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo. De school telt circa 1000 leerlingen. In schooljaar 2021-2022 deed de school een pilot met Catwise. In het schooljaar 2022-2023 is de methodiek schoolbreed ingevoerd.